Inspiratieworkshop (1 uur)
Stress, gedrag & dienstverlening
Waarom
sommige mensen
'niet willen'
(Spoiler: dat is helemaal niet zo)
Herken je dit?
Mensen die afspraken missen. Formulieren die verkeerd worden ingevuld. Brieven die niet gelezen worden. Mensen die boos worden om (voor jou) kleine dingen. En jij denkt: "Die wíl gewoon niet meewerken."
Zonde. Want vaak gaat het helemaal niet om niet willen, maar om niet kunnen.
Door stress, bijvoorbeeld.
In deze workshop leer je hoe stress gedrag beïnvloedt. En wat jij kunt doen om je dienstverlening menselijker, makkelijker en effectiever te maken.
In één uur ontdek je:
01
Wat stress eigenlijk is
Want ja, hoe werkt dat precies?
02
Wat de invloed van stress is op je hersenen
En die is best groot.
03
Wat de gevolgen daarvan zijn voor het gedrag van mensen
Want die zijn er.
04
Hoe jouw dienstverlening hélpt, in plaats van extra frustreert
Want dat is ontzettend belangrijk.
Stress maakt alles moeilijker
Veel mensen krijgen te maken met chronische stress. Bijvoorbeeld door een scheiding, overlijden, werkloosheid, geldzorgen… Meestal dingen die zich niet 1, 2, 3 oplossen. Ook de stress houdt dan aan.
En weet je wat nou zo gemeen is? Juist in dit soort situaties moeten mensen vaak van álles regelen. Met jouw organisatie bijvoorbeeld. Formulieren invullen, afspraken maken, documenten aanleveren, keuzes maken... Dat zijn precies de dingen die je niet goed kunt als je chronisch gestrest bent.
Lekker dan: ben je al gestrest, moet je allemaal dingen doen waar je nóg gestrester van wordt.
Jij kunt het
verschil maken
(klinkt wollig,
is wel zo)
Vind jij het belangrijk dat mensen op een menswaardige manier geholpen worden? Dan is dit jouw workshop.
En denk je 'joh, ze moeten gewoon niet zo piepen en doen wat ik vraag!'?
Dan al helemáál.
Wat leer je wel, en wat niet?
Veel workshops gaan over vaardigheden. Begrijpelijk schrijven. Goede gesprekken voeren. Luisteren en doorvragen.
Super nuttig (volgen hoor!), maar je moet het éérst onder de knie krijgen en daarna vaak herhalen. Anders is de kennis zo weer weg.
Deze workshop is anders. Je hoeft niets te leren, alleen te onthouden. Het gaat over mensen en waaróm zij doen wat ze doen. En dat is voor iedereen herkenbaar. Een verhaal dat blijft plakken dus.
Dit leer je niet:
- Je leert geen kant-en-klare aanpak of stappenplannen.
- We gaan niet oefenen met gesprekstechnieken.
- Ik hang ook geen saai verhaal op waarbij je na een kwartier begint te wiebelen en te gapen.
Dit leer je wél:
- Je begrijpt beter waarom mensen doen wat ze doen. Dat helpt je in je werk, want alles begint met begrip.
- Je krijgt handvatten om de dienstverlening van jouw organisatie te verbeteren.
- Na afloop denk je 'verrek! Daar ga ik morgen op letten!'. Niet alleen in je werk, ook thuis of op straat. Want menselijk gedrag is óveral.
Voor wie?
Voor alle organisaties die werken met of voor mensen in lastige situaties. Bijvoorbeeld:
- Gemeenten en uitvoeringsinstanties
- Banken en financiële instellingen
- Woningcorporaties
- Schuldhulporganisaties
- Zorg- en maatschappelijke organisaties
Deze inspiratieworkshop is geschikt voor teams, de hele afdeling, jullie event of nét die ene directeur die maar niet overstag wil.
Ik gaf hem eerder aan o.a. het Ministerie van Binnenlandse Zaken & Koninkrijksrelaties, de IND, WerkSaam Westfriesland en verschillende gemeentes.
Duur: ca 1 uur
(langer of korter kan ook)
Locatie: bij jullie op kantoor
(of op de plek van je evenement)
Investering: afhankelijk van jullie wensen.